WERKWIJZE

Ik kan mij voorstellen dat je benieuwd bent naar de manier waarop wij samen te werk gaan. Het belangrijkste in ons coachingstraject ben jij: wie je bent, naar jouw situatie en wat bij je past.

Wat bij je past is trouwens niet synoniem aan wat jij fijn vindt… Oeps! Laat ik daar meteen eerlijk over zijn. Coaching voelt per definitie vaak ongemakkelijk. Omdat de kans groot is dat je hetgene waar jij tegenaan loopt ook in onze coachingsessies tevoorschijn komt. In een veilige omgeving, waarin er ruimte is om te onderzoeken wat er gebeurt en wat je raakt.

OK, dus belangrijk: jij staat voorop! Daarbij vind ik het als coach fijn om een flexibele leidraad te hebben. Want je kan wel raden wat er gebeurt als je iedere week met een nieuw vraagstuk komt om mee aan de slag te gaan. Of als ik iedere week met een nieuwe filosofie op de proppen kom; dat schiet niet op.

De houvast die bij 99% van mijn coachees goed past (want mijn website spreekt jou niet voor niks aan; dat is geen toeval 😉 ) is ACT (Acceptance & Commitment Coaching). ACT kan je zien als een framework, waarbij we dat wat jij wil bereiken en/of waar je tegenaan loopt, opdelen in een aantal behapbare onderdelen. Ik noem ze graag puzzelstukken.

Hoe we dat doen, met welke oefeningen, in welke volgorde en hoeveel aandacht de afzonderlijke puzzelstukken krijgen, dat gaan we samen ontdekken en vorm geven. Dat is het mooie van een persoonlijk traject.

Ook zijn er een aantal algemene uitgangspunten. Op deze pagina licht ik een tipje van de sluier over ACT & waarom ik er zo’n fan van ben. De rest gaan we samen ervaren… Durf je het aan?

WAT IS ACT?

ACT is een afkorting voor Acceptance and Commitment Therapy (of  coaching :-)). Het overkoepelende doel van ACT is het vergoten van psychologische flexibiliteit. Kortgezegd houdt dit in dat je leert om te stoppen met het vechten en makkelijker mee te bewegen met wat het leven je toegooit, voor zover je daar geen invloed op hebt (acceptatie). Hiermee ontstaat ruimte om terug te buigen naar jezelf en stappen te zetten in de richting die voor jou zelf waardevol, belangrijk en betekenisvol is (commitment, inzet).

Het Commitment-deel van ACT gaat dus eigenlijk over de vraag: Waar wil je naartoe? Oftewel: Wat is belangrijk voor je? Wie wil je zijn? Hoe wil je je gedragen in relatie tot jezelf, anderen en de wereld? Waar droom je van? Hoe wil je later terug kijken op je leven? Welke kant wil je op? Welke stappen ga je daarin zetten? En hoe zorg je er nou voor dat je in die waardevolle richting in beweging komt en blijft?

Het Acceptatie-deel gaat over de vraag: Wat staat je daarbij in de weg? Dit komt erop neer dat je leert om op een andere, slimme manier om te gaan met ‘lastige’ gedachten, gevoelens en ervaringen, waardoor je niet langer de strijd aangaat met jezelf (de niet helpende controlestrategiën) en automatisch terugvalt op je oude patronen. En de energie, tijd en aandacht die je dan overhoudt, die kan je weer op een effectieve manier stoppen in dat wat wél voor je werkt.